När du inte ska träna

Image

När är det okej att träna och inte efter att man har varit sjuk? Ja svaret på den frågan är väldigt individuell, och det beror också på vem du frågar. Det beror också på vad det är för sjukdom du har haft. Var du snuvig i en dag eller två behöver du kanske inte lika lång återhämtning som om du har haft feber i en vecka. Eller så behöver du det, det vet egentligen bara du.

Ett måttstock du kan gå efter är att inte träna om du har feber, har ont i halsen eller känner värk någon annanstans. I respekt för andra kanske du inte heller ska träna på ett gym eller liknande om du hostar och nyser eller har någon pågående infektion.

Vila lite längre

För att vara på den säkra sidan efter att du har varit sjuk så kan du vänta med att träna hårt tills det att det har gått två dagar efter att du kände sista symptom. Det är bättre att avstå från träningen lite längre än att börja för tidigt och sen bli sjuk om och om igen. För du kan bli sjukare av att träna eftersom det bryter ner ditt immunförsvar.

Image

Det kommer inte att hända något om du väljer att avstå från träning en eller två dagar. Du kommer inte att tappa massor i muskelmassa eller din kondition. Visst kan du kanske inte träna lika hårt som innan du var sjuk, men har du vilat ordentligt tar det inte lång tid att komma tillbaka dit du var.